تحولات لبنان و فلسطین

پس از شیوع کرونا، به دلایل مختلف آسیب های اجتماعی در جامعه افزایش یافته است.

چالش های مقابله با آسیب های اجتماعی در مدارس

از سویی نمود و مصداق این آسیب ها در مدرسه به عنوان محل حضور بخش قابل ملاحظه ای از نوجوانان و جوانان توجه بسیاری از آسیب شناسان و اولیای امور را به خود مشغول کرده است.

چالش گوشی تلفن همراه در کلاس

اسماعیل جعفری؛ کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با «قدس آنلاین» اظهار می دارد: شیوع کرونا و در پی آن تعطیلی مدارس، زمینه ساز استفاده زود هنگام دانش آموزان از فضای مجازی و موجب وابستگی شدید آن ها به گوشی تلفن همراه، تبلت یا دیگر ابزار ارتباط مجازی شد. به طوری که هم اکنون نیز با وجود حضوری شدن کلاس ها، برخی دانش آموزان در کلاس درس از گوشی تلفن همراه استفاده می کنند که متاسفانه با توجه به اینکه آیین نامه ای برای ممنوعیت استفاده آن ها از گوشی تلفن همراه در کلاس ها تدوین نشده است، برخی دانش آموزان هنگام تدریس دبیر، هنر آموز یا آموزگار سرگرم بازی با گوشی همراه خود و یا استفاده از آن هستند که این مسئله موجب چالش هایی در کلاس درس می شود و ضرورت دارد آموزش و پرورش آیین نامه ای برای این مشکل تدوین و به مدارس ابلاغ کند، تا دانش آموزان اجازه همراه داشتن گوشی تلفن در کلاس درس حضوری را نداشته باشند.

آیین نامه هایی که دست متولیان را بسته است

جعفری با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی طی سال های اخیر در مدارس می گوید: در این سال ها کوچکترین تذکر مدیر، معاون و دبیر یا آموزگار به دانش آموزان موجب حواشی متعددی شده که در پی آن آموزش و پرورش آیین نامه هایی در خصوص این موضوع به مدارس ابلاغ کرده است و این آیین نامه ها موجب شده معلم ها از ورود به ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری دانش آموزان خود داری می کنند. به طوری که دیده می شود گاهی دبیر یا آموزگار بویژه در دبیرستان ها و هنرستان های پسرانه متوجه مصرف دخانیات توسط برخی دانش آموزان می شود، اما دانش آموز از این موضوع احساس شرمندگی نمی کند. ضمن آنکه در پی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، نیروهای اداری مدارس کاهش یافته و بیشتر مدارس با دارا بودن ۱۵۰ دانش آموز با یک معاون اداره می شوند و نظارت بر دانش آموزان ۵۰ درصد کاهش یافته است، زیرا یک معاون نمی تواند در زنگ تفریح همزمان به کلاس های درس، حیاط مدرسه و سرویس های بهداشتی سرکشی کند و این احتمال وجود دارد که در گوشه و کنار مدرسه دانش آموزانی دخانیات مصرف کنند. البته مصرف دخانیات در گروه سنی دانش آموزی موضوع تازه ای نیست اما آنچه در مقایسه با گذشته تغییر کرده افزایش تعداد مصرف کنندگان و شکسته شدن قبح مصرف در جامعه دانش آموزی است که باید از سوی خانواده ها و سیاستگذاران تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.   

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه می دهد: موضوع دیگری که موجب تشدید این آسیب در مدارس شده، بدبینی اولیایی که فرزندان آن ها ناهنجاری اخلاقی و رفتاری دارند به مدرسه است. به طوری که بارها مدرسه از اولیای این دانش آموزان دعوت کرده تا آن ها را در جریان ناهنجاری های فرزندشان قرار دهد، اما متاسفانه در بیشتر موارد با موضع گیری های شدید این والدین مواجه شده است که در نهایت کار به اداره آموزش و پرورش کشیده شده و دلسوزی این آموزگاران به ضرر آن ها تمام شده است و همین عوامل موجب افزایش آسیب های اجتماعی در مدارس می شود. به عنوان نمونه برخی آیین نامه ها دبیران و آموزگاران را به مدارای بیشتر با دانش آموزان دارای ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری سفارش می کند، درحالی که در برخی مواقع مماشات با این قبیل رفتارها موجب افزایش یا گسترش بیشتر آن رفتار می شود که نه تنها فرصت پیشگیری از بروز آسیب اجتماعی در مدارس را می گیرد بلکه ممکن است روی دیگر دانش آموزان نیز تاثیر منفی بگذارد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.